maanantai 3. marraskuuta 2014

Viikonloppu kokeellisessa keittiössä

Koska mun sisäinen herkuttelijani on ihan tosissaan yrittänyt etsiä helppoja ja nopeita, mutta ennen kaikkea Terveellisiä herkkureseptejä, olin ihan onnessani, kun perjantaina törmäsin Instagramissa tiliin (@lilsipper), josta löysin browniereseptin johon tulevat ainekset oli valmiina kaapissa. Kirsikkana kakun päällä olin vielä samana iltana menossa kavereita tapaamaan, joten aikaansaannokselle oli useampi koemaistajakin. Ja voi elämä, että siitä browniesta tuli hyvää!

Ihanan tahmeaa, kaakaoista ja makeaa. Siitä huolimatta, että resepti on maidoton, munaton, gluteeniton ja soijaton eikä se sisällä lisättyä sokeria. Alkuperäinen resepti alla. Tein sen itse 1,5-kertaisena, koska mulla ei ollut olemassa riittävän pientä paistoastiaa. Oon käyttänyt jenkkien kuppimittaa tässä, se on about 2,4 dl.

Browniet

1 kuppi mantelijauhoa
1/2 teelusikallista ruokasoodaa
1/2 kuppia (raaka)kaakaojauhetta
6-7 taatelia (olisi voinut laittaa pari enemmänkin)
1 suuri kypsä banaani (n. 1 kuppi pilkottuna)

Lämmitä uuni 175 asteeseen.

Sekoita kuivat aineet kulhossa. Soseuta banaani ja taatelit esim. monitoimikoneessa, blenderissä tai sauvasekottimella. Yhdistä sose kuiviin aineisiin ja sekoita hyvin. 

Tasoita taikina paistoastiaan (jonka voi voidella tarvittaessa) ja paista n. 20 minuuttia.


Lauantaina mulla oli aikaa, joten valmistin mysliä ekaa kertaa elämässäni. Eat Good 4 Life -blogin, josta myslireseptin löysin, olen bongannut myös Instagramista (mun elämäni on suorastaan mullistunut Instagramin myötä!). Suklaa-kookosmysli nyt vaan oli sellanen juttu, ettei sitä voinut ohittaa. Vihdoin mulla oli aikaa ja energiaa valmistaa koe-erä. Eikä taatusti jää viimeiseksi eräksi.

Tässä ohje blogista suomennettuna ja puolitettuna. Kuppimittaa käytetty tässäkin.

Suklaa-kookosmysli (14-16 annosta)

4,5 kuppia kaurahiutaleita
1/4 kuppia vaahterasiirappia
1/2 kuppia kookosöljyä sulatettuna
n. 200g saksanpähkinöitä
1/8 kuppia (n. 0,3dl) chiasiemeniä
1/2 kuppia kookoslastuja
n. 170g tummaa suklaata (taisin ite laittaa reilummin)
n. 200g kuivattuja karpaloita

Lämmitä uuni 135 asteeseen.

Sekoita kulhossa kaurahiutaleet, saksanpähkinät, vaahterasiirappi ja kookosöljy. Jaa seos kahdelle leivinpaperilla päällystetylle uunipellille ja aseta pellit uunin keskitasolle päällekkäin.

Paahda mysliä 25 minuuttia. Ota pellit uunista ja kaada myslit kulhoon. Jaa seos uudelleen pelleille ja paahda toiset 25 minuuttia. Toista vaiheet vielä kertaalleen.

Ota pellit uunista, kaada myslit kulhoon ja lisää joukkoon loput ainekset. Sekoita hyvin. Suklaa sulaa joukkoon, mutta se on tarkoituskin. Anna myslin jäähtyä kunnolla ja säilö esimerkiksi lasipurkkeihin. Mysli säilyy n. 6 viikkoa.



 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätäthän merkin itestäsi, olisi kiva tietää, jos olet käynyt lueskelemassa jaarittelujani.